Archiwum

Archiwum wystaw, wydarzeń, koncertów...

Twarzą w twarz - Czesław Czapliński

facebook ad top

Ośrodek Kultury Plastycznej miał przyjemność gościć Czesława Czaplińskiego - jednego z najbardziej rozpoznawalnych polskich artystów- fotografów. Podczas wernisażu, który odbył się 12.10. 2019, można było spotkać się "twarzą w twarz" z autorem i posłuchać ciekawych i zabawnych anegdot z życia Czaplińskiego, opowiadanych przez samego autora, który jak się okazało jest nie tylko znakomitym fotografem, ale także gawędziarzem.
Czesław Czapliński słynie z portretów sław ze świata show biznesu, polityki, sportu. Wśród osób, których fotografie można obejrzeć w Wieży Ciśnień znajdują się m.in. Dalajlama, Cindy Crawford, Paloma Picasso, Umberto Eco, Agnieszka Osiecka, Janusz Głowacki, Stanisław Lem,, Krystian Lupa, Jane Fonda, Malcolm Forbes, Sophia Loren, Luciano Pavarotti, Tina Turner, Andy Warhol, Shirley MacLaine, Francis Ford Coppola, Catherine Deneuve, Andrzej Wajda i wielu innych. Ekspozycja trwa do 14.11. 2019 r.

Serdecznie zapraszamy do oglądania!

_______________________________

 

Kim jest artysta fotografik? Jakie siły pchają go w kierunku tworzenia wielkiej sztuki, sztuki, a nie samego tworzenia kolejnego artefaktu? To przede wszystkim ktoś, kto ? jak Czapliński ? potrafi odróżnić rzeczywistą głębię od pustego blasku; odróżnić ?kto jest kim? życia duchowego w przeciwieństwie do tego ?kto jest kim? w świecie fotografowanych przez siebie najbardziej znanych osobistości, z którymi w większości miał bliski kontakt. To ktoś, kto ? bez względu na to, czy nadal posługuje się staromodną lustrzanką, czy też najnowszą 35-milimetrową kamerą elektroniczną, jakiej używa najwyższej klasy zawodowiec ? wie, że prawdziwa sztuka zajmuje się jedynie tym, co naturalne, zarówno w życiu jak i w formie. Każdy artysta ma swoje metier, ma je również i artysta fotografik. Jeśli nazywa się Avedon, Snowdon czy Czapliński, brzmi ono - artysta fotografik. Wizjoner, który najpierw wyobrażał sobie to, co ma zobaczyć patrząc przez wizjer swojej duchowej, światłoczułej lustrzanki. Powiększalnik i film, na dalszym etapie, również mają udział w fotografii, najdoskonalszej sztuce mechanicznie utrwalonego ubrazu; obrazu, który najpierw zrodził się w duchowej ciemni fotografa; tam też powstały w umyśle obraz został po raz pierwszy wywołany i stamtąd rozpoczął swoją wędrówkę do rzeczywistości, która wiedzie przez ten sam wizjer.

                                                                                                                                                                                                                - Jerzy KOSIŃSKI
                                                                                                                                                                                                               fragment eseju z albumu ?Twarzą w twarz?
                                                                                                                                                                                                               Czesława Czaplińskiego i Jerzego Kosińskiego, 1991 r.