Archiwum

Archiwum wystaw, wydarzeń, koncertów...

Maria Podskarbi-Hebisz ?Siła ognia jest w nas?, rzeźba ceramiczna

 

niemojow-09j

 

Maria Podskarbi-Hebisz (ur. 1951 w Lamkach k. Ostrowa Wielkopolskiego) - polska rzeźbiarka i pedagog. Ukończyła Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych w Poznaniu i Państwową Wyższą Szkołę Sztuk Plastycznych we Wrocławiu. Adiunkt na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Zorganizowała ponad trzydzieści wystaw indywidualnych (m.in. w Monachium, Wałbrzychu, i Krakowie) oraz uczestniczyła w blisko stu wystawach zbiorowych. Najważniejsze z nich: Begegnungen auf der Documenta 11 w Kassel (2002), Biennale Twórczości Nauczycieli w Warszawie (nagrodzona, 1987), Prezentacja Sztuki Środowiska Poznańskiego w Bilbao (1994), Międzynarodowe Sympozjum "Porcelana Inaczej" w Wałbrzychu i Wrocławiu. Jest twórczynią pracowni "Jaskinia Sztuki" w Ostrowie Wielkopolskim. Jej prace znajdują się w kolekcjach prywatnych, zbiorach muzealnych i instytucjach państwowych w Polsce, Niemczech, Francji, Holandii, Chinach, Stanach Zjednoczonych i Korei Południowej.

 

 

"Armia" Marii Podskarbi Hebisz nie ma nic wspólnego z militarystyką. Składa się z pewnej ilości różnokolorowych fallusów w stanie wzwodu, które łączy jedno ulepione zostały z tej samej gliny, mimo zastosowania barw, mogących sugerować różne rasy ludzkie. Można tu znaleźć odniesienie do symbolu siły, męskości, mocy, które towarzyszyło przedstawieniom fallusa już od najwcześniejszych czasów, jak na przykład w malowidle naskalnym w Lascaux, przedstawiającym obok rannego bizona szamana z penisem w czasie wzwodu, poprzez fallocentryzm występujący w różnych kulturach świata aż do czasu, kiedy chrześcijaństwo schowało go wstydliwie pod listkiem figowym, wmawiając że jest on symbolem występku, zła i zepsucia.

Artystka w swojej instalacji dokonuje przełamania tabu we Współczesnym świecie, gdzie akceptowane jest pokazywanie wszechobecnych scen przemocy, a widok obnażonej części ciała powoduje zgorszenie. Stworzone przez nią penisy w swojej idei bardziej kojarzą się z monumentalnymi kamiennymi fallusami z greckiej wyspy Delos niż z pornografią. W swej wielorasowości są raczej jak w czasach kultur starożytnych symbolem płodności, prokreacji. Zresztą i dziś w Japonii ma miejsce osobliwe szintoistyczne Święto fallusa, którego? obchody oprócz płodności, udanych porodów, we współczesnym wydaniu mają jeszcze chronić przed wirusem AIDS.

Instalację Marii Podskarbi Hebisz można zaliczyć do sztuki odważnej i niezależnej. Łamiącej dotychczasowe schematy w sposób naturalny, pogodny, wręcz kobiecy.

 

Danuta Tomaszewska- tekst z towarzyszącego wystawie katalogu.

 

Wernisaż wystawy: 20.11.2009 r., godz.18.00

Zobacz też:

http://www.rc.fm/kulturalne/podskarbi-w-wiezy.html

http://www.rc.fm/kulturalne/dlaczego-penisy.html

http://ostrow.naszemiasto.pl/artykul/267333,kalisz-falliczna-armia-pani-profesor-w-galerii-wieza-cisnien,id,t.html

 

..............................