Home Aktualności|
AKTUALNOŚCI
Jerzy Jarnuszkiewicz (1919-2005), rzeźba

 

 

 

Jerzy Mieczysław Jarnuszkiewicz urodził się w 1919 w Kaliszu, zmarł w 2005 roku w Warszawie. Studiował w Krakowie w latach 1936-1938 w Instytucie Sztuk Plastycznych pod kierunkiem prof. Franciszka Kalfasa i prof. Karola Homolacsa. W roku 1939 uzyskał dyplom w Miejskiej Szkole Sztuk Zdobniczych w Warszawie. W latach 1947-1950 studiował na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie u Tadeusza Breyera i Franciszka Strynkiewicza. Od 1950 przez 35 lat prowadził w warszawskiej ASP pracownię rzeźby. Był profesorem m.in.: Grzegorza Kowalskiego, Marka Morela, Marka Kijewskiego, Krzysztofa M. Bednarskiego, Barbary Falender. W latach 60. tworzył geometryczne ażurowe rzeźby z metalu o ogromnych rozmiarach, ustawiane w przestrzeni miejskiej. Były to niezwykłe rzeźby z zespawanych odpadków: haków, ostrzy, bagnetów, łańcuchów, części urządzeń, kompozycji abstrakcyjnych, m.in. “Okien”, “Rytmów”, “Żagli”. Prof. Jarnuszkiewicz był także twórcą tradycyjnych rzeźb. W 1960 w Kaliszu stanął pomnik Adama Asnyka jego autorstwa. Natomiast 30 maja 1983 odsłonięto w Lublinie na dziedzińcu KUL rzeźbę pomnikową Jana Pawła II i kardynała Stefana Wyszyńskiego. Jarnuszkiewicz jest także współautorem Międzynarodowego Pomnika Męczeństwa w Oświęcimiu-Brzezince, rzeźb w Elblągu, Ravnem (Słowenia). Zajmował się również medalierstwem i grafiką artystyczną.

 

Wernisaż wystawy: 14 czerwca b.r. god. 18.00

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

..............................

 

 
Plenerowa wystawa fotografii- Jolanta Chowańska, "Z szacunku dla człowieka", portret forograficzny

 

 

..............................

 

 
Jarosław Napora, "Może, morze...", malarstwo

 

 

Jarosław Napora urodzony w 1968 r. w Świnoujściu. Studiował na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu, Zakład wychowania plastycznego w Kaliszu. Dyplom uzyskał w pracowni prof. Tadeusza Wolańskiego w 1994 r.

Ważniejsze wystawy:
IV Salon Plastyki “Egeria 93”1994; ,”Studenci Tadeusza Wolańskiego” – Galeria BWA, Kalisz, 1994; V Salon Plastyki “Egeria 94”, 1994;VI Salon Plastyki “Egeria 95”, 1995; “Gaworzewski, Krassowska, Napora” – BWA, Częstochowa, 1997; “Artyści Kalisza” – Muzeum im. T. Kulisiewicza, Kalisz, 1998; Galeria Miasta Hamm /Niemcy/, 1998; Muzeum “Ianchelevici” w La Louviere /Belgia/, 2001; Wystawa indywidualna – Galeria Miejska, Świnoujście, 2004; Wystawa indywiudualna – Galeria “Wieża Ciśnień”, Kalisz, 2005; Wystawa indywidualna – Galeria Napora, Kalisz, 2012.

Nagrody:
Grand Prix, tytuł “Dzieło Roku” – IV Salon Plastyki “Egeria 93”, 1993; Nagroda Prezydenta Miasta Kalisza – V Salon Plastyki “Egeria 94”, 1994; Nagroda Prezydenta Miasta Ostrowa Wielkopolskiego – VI Salon Plastyki “Egeria 95”, 1995; Wyróżnienie Prezydenta Kalisza za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej , 2001.

 

 

Idąc na wystawę malarstwa, przeciętny odbiorca może się spodziewać pewnego zbioru doznań estetycznych. Siłą rzeczy obrazy Jarosława Napory nie odbierają nam takiej możliwości, wszak obraz to przedmiot tego co widzialne i zmysłowe – ot, zwykły banał. Jednak przypadek tej twórczości, jak każdego, wielkiego malarstwa, daje nam więcej niż zwykła, powierzchowna pożywka estetyczna. Obrazy te mistrzowsko przeprowadzają widza ze świata doznań zmysłowych i estetycznych w przestrzeń egzystencjalną. Malarz będąc prawowitym spadkobiercą polskiego koloryzmu, mistrzowsko operując paletą, pobudza w odbiorcy, stan cichej, nie koniecznie samotnej, kontemplacji. Otacza nasze pole widzenia panoramicznie kadrowanymi pejzażami, a jego kunszt skupia się przede wszystkim na powołaniu do życia strefy światła i koloru. Ten światło-kolor, rozumiany jako opozycja do światło-cienia, nie jest jedynie płaskim, estetyzującym środkiem wyrazu malarskiego, celem samym w sobie. Ów kolor poszukujący światła wydaje się środkiem do delikatnej i cichej terapii - być może samooczyszczenia. (…)

Istnieje taki stan ducha, jakiego można doświadczyć może raz lub dwa razy w życiu (o ile ma się szczęście), gdy niespodziewanie oblewa nas dziwne, nierealne światło. Zjawisko to nie jest aberracją naszych zmysłów ani rozumu lecz w pełni fizyczne i obiektywnie postrzegalne. Za sprawą tego światła otaczająca nas przestrzeń delikatnie odmienia się i nie potrafimy już jasno ocenić co się wydarzyło. Nie jest to zwykły spektakl światła (tęcza, zorza, zachód słońca czy fajerwerki) - to wydarzenie bogatsze duchowo, głębiej dobijające się do naszego istnienia. Poprzez to co widzialne pojawia się w naszym bycie inna, wyczuwalna obecność, obecność lecząca lęk przed nicością. Otaczający blask wyrywa nas z uczucia pierwotnej samotności dając ukojenie duszy. Mistrzostwem należałoby nazwać powołanie/namalowanie obrazu, będącego wizerunkiem takiej luminacji. To właśnie rembrandtowski złoty deszcz, to blask obrazów W.Turnera, także podobny może przypaść w udziale odbiorcy niniejszej wystawy.(…)

Tak w przybliżeniu rozumiem te unikalne momenty kontemplacji krajobrazu i może najpełniej ilustruje ów stan, romantyk C. D .Friedrich. Przeciwnie Pan Napora, on nie ilustruje, lecz sam stwarza krajobraz i nie jest to krajobraz abstrakcyjny, lecz na wskroś realnie oddający to co w pejzażu istotne i rudymentarne. Będąc wirtuozem barwnych plam, rozpościera przed widzem pejzaż kontemplacyjny by stał się jego częścią. Gościnnie zaprasza do przekroczenia ram swoich obrazów i zażycia kąpieli światłem i kolorem, lecz nie będzie to kuracja bezwysiłkowa, ponieważ nam, odbiorcom jego dzieł, przyjdzie połączyć w jedno to co przedstawione z tym co pojmowalne, widzialnego z duchowym.

 

Krzysztof Kubiak,

fragment tekstu z towarzyszącego wystawie katalogu.

 

Wernisaż wystawy: 17 maja 2013 r., godz. 18.00

 

..............................

 

 
Jolanta Wdowczyk, "Tylko plakat"

 

 

Jolanta Wdowczyk urodziła się w Kaliszu w 1962 r. W 1986 r. uzyskała Dyplom w Instytucie Wychowania Artystycznego WSP w Częstochowie. W 1990 r. ukończyła studia podyplomowe na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Od 1990 r. jest asystentem, a następnie adiunktem w Pracowni Grafiki Warsztatowej Wydziału Pedagogiczno – Artystycznego w Kaliszu UAM w Poznaniu. Od 2007 roku prowadzi Pracownię Projektowania Graficznego; ponadto uczestniczyła i uczestniczy w procesie dydaktycznym w Pracowni Rysunku oraz Pracowni Struktur Wizualnych WPA UAM w Poznaniu. Uprawia malarstwo, rysunek i grafikę. Zajmuje się projektowaniem wnętrz. Tworzy też scenografie. Jest członkiem Stowarzyszenia Pastelistów Polskich. Zorganizowała 8 wystaw indywidualnych i brała udział w ponad 80 wystawach zbiorowych.

Ważniejsze wystawy: 2002 – „Europastello”- Europejski Konkurs Pasteli, Cuneo (Włochy); 2003 – VI International Graphic Annual, Sztokholm (Szwecja) (wyróżnienie); 2003 – Europejski Festiwal Sztuki, Sankt Petersburg (Rosja); 2004 – II Międzynarodowe Biennale Pasteli w Nowym Sączu; 2005 – „Artyści Pedagodzy”, Gustav Lubcke – Museum, Hamm (Niemcy); 2006 – „Polscy Artyści Plastycy – dzieciom”- Konsulat Generalny RP w Nowym Jorku (USA) ; 2012 – „ Droga światła”, Galeria Tkacka „Na Jatkach”, Wrocław; 2012 – VII Międzynarodowe Biennale Artystycznej Tkaniny Lnianej „Z Krosna do krosna” – Grand Prix; 2012 – Festiwal Sztuki Włókna – XXXIX Międzynarodowe Sympozjum „Warsztat Twórczy – Kowary 2012”.

Wernisaz wystawy: 19 kwietnia 2013 r. godz. 18.00

Zobacz też: http://www.calisia.pl/articles/18547-mysl-slowo-drukowane-symbol-przekaz

 

..............................

 

 
PROTOKÓŁ Z POSIEDZENIA JURY 18. EDYCJI KONKURSU FOTOGRAFICZNEGO W OBIEKTYWIE 2012

Z DNIA 7 MARCA 2013 ROKU

 

JURY W SKŁADZIE:

- prof. Piotr Chojnacki  /Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu /

- art. fot. Stanisław Kulawiak

- dr Maciej Guźniczak / Uniwersytet im. A. Mickiewicza /

- prof. Grzegorz Ratajczyk /Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu /

oceniało 340 prac 69 autorów, kwalifikując na wystawę 97 prac 25 autorów. Spośród prac zakwalifikowanych jury przyznało cztery nagrody (pierwszą, dwie drugie  i trzecią) oraz pięć wyróżnień.

 

I NAGRODA


Jolanta Chowańska, Kalisz, za zestaw 3 prac : „Jajko”, „Solniczka”, „Szklanka”

 

II NAGRODA


Bartłomiej Busz, Ostrzeszów, za cykl fotografii  „ Patrioci”

 

II NAGRODA


Rafał Saganowski, Opatówek, za prace „Blade or die 1” oraz „Blade or die 2”

 

III NAGRODA


Dariusz Chojnacki, Kalisz, za zestaw dwóch prac  bez tytułu

 

WYRÓŻNIENIA / pięć równorzędnych /

Sławomir Brdęk, Ostrzeszów,  za cykl prac „Marsz niepodległości”

Lidia Krzywoźniak, Kalisz, za cykl prac „Tutaj”

Tomasz Okoniewski, Korczyna, za cykl prac  „Z życia węglarza”

Artur Pławski, Tychy, za cykle prac  ”Stany dzieciństwa”, „Północ”, „Euro”

Władysław Wałaszyński, Kalisz, za cykl prac  „Calisia, ostatni kadr”

Do wystawy pokonkursowej zakwalifikowano prace następujących autorów: Wojciech Domagała,  Marek Dytfeld, Romuald Fajtanowski, Monika Jędraszczyk, Henryk Maćkowiak, Maciej Malik, Michał Mąka, Wojciech Owczarzak, Sebastian Pasterski, Michał Przybył, Waldemar Rabiega, Grażyna Rudowicz, Andrzej Urbaniak, Katarzyna Wieczorek, Jagoda Aleksandra Żołędzka.

Jury pozostawiło Organizatorom wybór prac do drugiej części wystawy.

Wernisaż wystawy: 22 marca 2013 r., 18.00

Zobacz też:

http://ostrzeszow.naszemiasto.pl/artykul/galeria/1785030,kalisz-w-wiezy-cisnien-podsumowano-18-edycje-konkursu,4844752,id,t,zid.html#galeria

http://www.rc.fm/kulturalne/jajko-solniczka-szklanka.html

http://www.zyciekalisza.pl/?str=154&id=153711

 

...............................

 

 
<< Początek < Poprzednia 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 Następna > Ostatnie >>

Strona 11 z 22